A gyártóknak feltett kérdéseinkre adott válaszok
A gyártók általában a Közép-Európai és/vagy a Közép-Kelet Európai piacokra összpontosítanak, mivel a magyar piacon várható alacsony forgalmi érték (a világpiac többi részéhez képest alacsony) kizárja saját leányvállalatok gazdaságos működtetését azoknál a nagy gyártóknál, amelyek a magyar piacon is értékesítik termékeiket és berendezéseiket.
Általában 2-6 fős kirendeltségekkel működnek és a magyar lakossági piaccal a kapcsolattartást a nagykereskedők, az elsődleges forgalmazók vagy a kivitelezők révén oldják meg.
A kis piac méret miatt nincs olyan gyártói vállalat Magyarországon, amely különféle szolgáltatásokkal, például nagyobb létszámú műszaki ügyfélszolgálattal rendelkezne. Ennek oka a hazai piac korlátozott mérete a globális kereskedelem szempontjából.
A gyártók számára fontos, hogy minél kevesebb műszaki probléma merüljön fel a garanciális időszakban, mivel ez növeli az esélyüket és hatékonyságukat az új termékek értékesítésében a magyar piacon.
A gyártókhoz és forgalmazókhoz intézett kérdéseinkre több gyártó adott korrekt válaszokat. Sajnálatos módon azonban nem mindenki érezte fontosnak, hogy tájékoztassa A NÉP-et (meglévő megrendelőit) a rendelkezésükre álló különböző lehetőségekről.
A válaszadók egy része azt kérte, hogy a válaszaikat név nélkül kezeljük. Ezt természetesen tiszteletben tartjuk, így a többi gyártót sem említjük meg a válaszok alatt. Biztosak vagyunk benne, hogy e poszt olvasói ráismernek azokra a gyártókra, amelyekkel eddig is kapcsolatba álltak.
Kérdések és válaszok (2023. október-november):
(1.) A bejelentett szabályozói környezet változásaira Önök milyen gyártói válaszokat kívánnak adni?
Például: tervezik-e a már értékesített inverterek mellé kedvező energiatárolók felkínálását?
Vannak-e olyan inverter típusaik, amelyekhez nem lehetséges a jelenleg a piacon elérhető energiatárolókat csatlakoztatni?
Ha igen, létezik-e bármilyen Önök által műszakilag javasolt megoldás a szlogenünkben foglaltak támogatására?
A válaszok alapján láthatjuk, hogy a különböző gyártók eltérő megközelítéssel kezelték az energiatárolási kihívásokat a múltban. Ez azt mutatja, hogy a probléma már ismert volt számukra, és fejlesztéseikkel próbálták megtippelni, merre halad a piac és a szabályozói környezet.
Megjelentek olyan megoldások, mint a hőtárolás, a korábbi inverterekhez fejlesztett energiatárolók, a hibridesítés és a fázis-aszimmetrikus kitáplálás lehetősége is.
A gyártók válaszai alapján a következő megoldási javaslatokat kaptuk az első kérdésre:
- A korábban értékesített termékek közül csak az egyfázisú inverterekhez tartozik saját gyártású akkumulátor (a korábban értékesített háromfázisú inverterekhez jelenleg nincs, azonban a 10 kW alatti háromfázisú inverterekhez saját gyártású akkumulátorok fejlesztése folyamatban van).
- Nincs olyan inverter, amelyre csak elavult vagy régebbi technológiával készült energiatárolók csatlakoztathatók; minden termék magas feszültségű energiatárolókat alkalmaz (egy AC-AC inverter segítségével bármilyen string-inverter “hibridesítése” megoldható).
- Egy másik gyártó jelenleg nem kínál energiatárolókat a nem ‘hibrid’ inverterekhez.
- Egy másik újabb gyártó szerint az energiatárolás leggyorsabban megtérülő és legolcsóbb megoldása a hőtárolás; ezért olyan eszközt forgalmaznak, amely lehetővé teszi ezt (a korábban értékesített egy- és háromfázisú inverterekhez jelenleg nincs tervezett energiatároló fejlesztés).
Összefoglalva: A gyártók fejlesztési irányai eltérőek a piaci környezet változása miatt. Ennek eredményeként több gyártó különböző módon készül a változásokra, azonban nem mindegyik lesz képes energiatárolási lehetőségeket kínálni a meglévő napelemes rendszerek tulajdonosai számára. Ennek következtében a meglévő napelemrendszer tulajdonosoknak további beruházási költségekkel kell szembenézniük a tervezett szabályozási változások miatt, ami tovább rontja a beruházás megtérülését.
Ezért sincs szükség a telepítéstől számított 10 éves határidővel az éves szaldós elszámolás kivezetésére, mivel az éves szaldós elszámolású szerződések száma a technológiai fejlődés következtében drasztikusan és folyamatosan csökkenni fog 2024.01.01. és 2036.01.01. között. (Mivel azok, akiknek van beadott csatlakozási engedélyük 2026.01.01-ig teljesített készrejelentéssel még maradhatnak éves szaldóban, érdemes 2036.01.01-ig vizsgálni napelemtulajdonosok előtt álló lehetőségeket.)
(2.-3.) Általában mennyi az Önök által eddig forgalmazott inverterek esetében a garanciális időszak?
Illetve mennyi az az időszak amelyen belül ki tudják cserélni az esetlegesen meghibásodott invertereket azonos teljesítményű inverterre (tehát nem szükséges az áramszolgáltatónál engedélyezni az új invertert, mert teljesítménye azonos a korábbi inverter teljesítményével)?
A válaszok alapján az általános gyártói inverter garancia idő 5-10 év közötti. Egy gyártó ad 12 év alapgaranciát, amelyet 25 évre lehet kiterjeszteni.
A gyártói garancia azt jelenti, hogy ha az inverter az előírt időszakon belül meghibásodik, a gyártó köteles kivizsgálni és javítani. Ha a javítás nem lehetséges, akkor az invertert cserélik azonos típusra, vagy ha ez sem lehetséges, akkor egy magasabb szintű, jobb műszaki színvonalú inverterre.
Fontos, hogy minden napelemtulajdonos gondolkozzon el, hogy rendeléskor tisztában volt-e a gyártói garanciával és annak időtartamával, mert ha marad(na) a telepítéstől számított 10 éves kivezetési határidő, akkor nagyon sok napelemtulajdonosnak ezen időpont előtt már lejár az inverter garanciája.
- Meglévő inverterek meghibásodás miatti cserék esetén – amennyiben garanciális időszakon belül történik – azonos teljesítményű invertert nem kell ismét engedélyeztetni az elosztói engedélyes áramszolgáltatónál.
– Mivel az inverter cserét a gyártók az általuk folyamatosan továbbképzett kivitelezőkkel fogják megoldani biztosan fel fog merülni egyéb költség is, amelyet a napelemtulajdonosnak kell megfizetni);
- A garanciális időn túli invertercserénél is hasonlóan érvényes, hogy azonos teljesítményű invertert nem kell ismételten engedélyeztetni az elosztói engedélyes áramszolgáltatónál.
– Mivel az inverter cserét a gyártók az általuk folyamatosan továbbképzett kivitelezőkkel fogják megoldani biztosan fel fog merülni az új inverter ára és egyéb költség is, amelyet a napelemtulajdonosnak kell megfizetni); - Meglévő inverterek meghibásodás miatti cseréje esetén azonban felmerülhet, hogy a gyártó korábbi képviselője (elsődleges forgalmazója) és/vagy kivitelezője már nem elérhető Magyarországon, csak az EU más országában, vagy EU-n kívüli országban: ebben az esetben a napelemtulajdonos új inverter típust és teljesítmény méretet fog választani, ami új csatlakozási engedélykéréssel jár együtt, ami automatikusan átemeli a bruttos elszámolásba a napelemtulajdonosokat.
Az előzőek alapján minden napelemtulajdonosnak fontos lenne, hogy a jelenlegi szabályozás ne módosuljon a szaldós elszámolás terén. (link: https://anep.hu/alairt_szerzodesek/)
(4.) Tettek-e javaslatot a kormány felé a jelenleg ismert műszaki/technológiai szinten elérhető berendezések, eljárások ismeretében arra, hogy milyen legyen az új bruttós elszámolás, illetve arra, hogy hogyan vezessék ki a szaldós elszámolást?
Az gyártók válaszait változtatás nélkül közöljük:
„Nem állunk kapcsolatban a kormánnyal.”
„Mi nem tettünk javaslatokat a kormány felé.”
„Aktív tagok vagyunk több iparági képviseletben, rendszeres konferencia résztvevők vagyunk és aktívan kommunikáljuk a lehetőségeket. Természetesen mi nem szeretnénk az anyagi haszon miatt olyan megoldásokat javasolni, ami végső soron a gyártóknak és nem a végfelhasználóknak kedvez, így a szaldó elszámolású rendszerek megszűntetését ilyen formában nem tartjuk szerencsésnek.”
„A bruttó elszámolással kapcsolatban nem léptünk fel, viszont ipari visz-watt-os rendszerek esetén tettünk javaslatokat az új szankcionálások javítása érdekében.”
„A Kormánnyal nem kommunikálunk. MNNSZ tagok vagyunk, rajtuk keresztül próbálunk hangot adni a gondolatainknak.”
Ezért kiemelten fontos, hogy az MNNSZ, a MANAP, és a többi szakmai szervezet közösen lépjen fel a több mint 230.000 napelemrendszertulajdonos érdekében együttműködve A NÉP-el, mely a napelemhasználók érdekvédelmének egyetlen platformja civil szervezetként.
(5.) S végül: lehet-e a felhasználóknak közvetlenül Önökhöz fordulni kérdéseikkel, vagy csak a telepítőkön keresztül lehet érdemi válaszokat kapni az Önök által forgalmazott berendezésekkel kapcsolatban?
A válaszok alapján kiderül, hogy azok a gyártók, akik elsődleges vagy kizárólagos forgalmazóként működnek, rendelkeznek saját ügyfélszolgálattal, amely hatékonyan segít a vásárolt termékek és berendezések üzemeltetésével kapcsolatos kérdésekben.
A gyártók javasolják, hogy az ügyfelek az általuk folyamatosan továbbképzett kivitelezők segítségét vegyék igénybe az ügyfélkapcsolatok terén.
Összességében tehát a meglévő napelemrendszerek tulajdonosai számára a gyártók elsősorban a kivitelezők révén biztosítanak ügyfélszolgálatot. Ez a gyakorlat fenntartható, amíg léteznek olyan kivitelező vállalkozások, amelyek stabil gazdasági kilátásokat látnak a megújuló energetikai piacon Magyarországon, mind saját, mind ügyfeleik szempontjából. Azt az olvasóra bízzuk, hogy ez a helyzet jelenleg mennyire valósul meg Magyarországon.
Csatlakozz a A NÉP-hez!
Ajánld fel civil munkádat annak érdekében, hogy A NÉP továbbra is hatékonyan védelmezze a napelemrendszer tulajdonosok érdekeit!
Oszd meg weboldalunk friss híreit saját oldaladon!
Legyél aktív tagja az A NÉP közösségének!