fbpx

Nyílt levél Lantos Csabának

Tisztelt Lantos Csaba, Magyarország Kormányának Energiaügyi Minisztere!

A Napelem-felhasználók Érdekvédelmi Platformja /A NÉP/ Civil Társaság határozottan ragaszkodik az alábbi alapvető követelésekhez, melyek nem csupán a kétszázharmincezer napelemmel rendelkező magyar család érdekeit képviselik, de egyben Magyarország Kormányának és nemzetünknek is fontosak. Mindannyian azt kívánjuk, hogy hazánkban egy kiszámítható és biztonságos szabályozási környezet alakuljon ki az állampolgárok számára.

Az országban már most súlyos bizalomvesztés tapasztalható, mely nemcsak a kétszázharmincezer napelemes család számára, hanem az energetikai beruházásokat tervező háztartások és vállalkozások számára is problémát okoz. A bizonytalanság miatt egész iparágak állnak le (napelem-, klíma-, és hőszivattyú telepítők), jelentős károkat okozva ezzel a nemzetgazdaságnak. A telepítő cégek és szakemberek külföldre kényszerülnek megélhetés reményében, miközben a magyar családok elveszítik a jövőképüket és a technikai biztonságot, amit a vállalkozások biztosítanak a garanciális javítások, rendszerbővítések és esetleges cserék terén.

Annak érdekében, hogy visszaállítsuk az állampolgári és befektetői bizalmat, határozottan kérjük a Magyar Kormányt, hogy:

  1. Az éves szaldós elszámolásban levők aláírt áramszolgáltatói szerződése NE VÁLTOZZON, mert ezen, szaldós elszámolású szerződések száma folyamatosan csökkenni fog a következő 8-15 évben!
  2. Biztosítson méltányos és korrekt bruttó elszámolást a hálózatra kitáplált kWh-ért!
  3. Módosítsa a 2023.09.07-i határidőt 2023.12.31-re az EU előírásainak megfelelően!

 

1. MIÉRT KELL A 10 ÉVES IDŐTARTAMOT ‘ELFELEJTENI’?

Röviden: MERT ELTŰNIK MAGÁTÓL A SZALDÓ.

A kormányzatnak nem szabad olyan jogszabályváltoztatást végrehajtania, amely egyoldalúan fenyegeti azokat a magyar állampolgárokat és vállalkozásokat, akik gazdasági és környezetvédelmi szempontok alapján elköteleződtek a Magyar Kormány energetikai céljainak támogatása mellett. A szaldó kivezetésére vonatkozó bármilyen fix időtartam meghatározása csak politikai veszteséggel járhat a 2024-es választások előtt, és sérti az állampolgári közbizalmat.

  • A technológiai és műszaki fejlesztések folyamatosan előrehaladnak az iparágban, új inverterek érkeznek, amelyek magasabb műszaki színvonalat képviselnek. Ezek az inverterek lehetővé tehetik az önfogyasztás arányának növelését és az energiahatékony, TUDATOS fogyasztói magatartás kialakítását.
  • Az inverterek MŰSZAKI AVULÁSI IDEJE is ismert fogalom – ez az idő inverter gyártótól és inverter típustól függően – 15-25 ÉV KÖZÖTTI IDŐSZAKRA BECSÜLT, tehát a 2015-2016-tól megnövekedett szaldós napelemes rendszerek 2024-től számolva kb. 8-15 éven belül elérik ezt az ‘életkorukat’, vagyis érdemes lesz elgondolkodni a minőségi inverter cserén (a napelempanelek teljesítménye ebben az időszakban még 80-85%-os lesz, mert enélkül a gyártói vállalás nélkül nem lehet napelemeket forgalmazni az EU-ban).
  • Az új csatlakozási engedélykérők számára bevezetés előtt álló bruttós elszámolást vonzóvá kell tenni a további csatlakozni kívánók számára, tehát el kell jönni annak az időszaknak, amikor a korábbi szaldós elszámolást megszerző napelemrendszer tulajdonosoknak megéri ÖNKÉNT átváltani a bruttós elszámolásra.

A fenti 3 folyamat együttesen fogja jelentősen lecsökkenteni a szaldós elszámolású napelemrendszerek számát.

Lásd még korábbi cikkünkben: Miért kell a 10 éves korlátot elfelejteni? (NEM KELL felesleges adminisztrációs teherrel sújtani a témával érintett szereplőket!)

2. MIÉRT KELL MÉLTÁNYOS ÉS KORREKT BRUTTÓ ELSZÁMOLÁST BIZTOSÍTANI?

A hálózatra kitáplált energia után nem 5 forintot kell fizetni, mert ez nem tükrözi a valós piaci árat. A korrekt elszámolás lehet EU-ajánlásokkal összhangban vagy tőzsdei árhoz kötött, de nem 5 forint.

Üdvözöljük, hogy nem kerül bevezetésre rendszerhasználati díj a hálózatra táplált energia tekintetében! Ezt a rendeletet mi eddig is így értelmeztük a jogszabályok alapján, annak ellenére, hogy a szakértők és a média által közzétett értelmezések nem mindig tudták megfelelően lekövetni a jogszabályt!

Üdvözöljük, hogy a napelemes családok a kereslet függvényében akár kedvezőbb feltételekkel is leszerződhetnek az áram átadására, ugyanakkor hangsúlyozzuk, hogy a méltányos és igazságos elszámolás nem lehet csupán 5 forint, hiszen ez nem tükrözi a piaci árat, hanem egy mesterségesen létrehozott árszabás egyik elemét képezné!

Lásd még korábbi cikkünkben: Miért kell az 5 forintot elfelejteni?

3. MIÉRT KELL MÓDOSÍTANI A 2023.09.07-i HATÁRIDŐT?

Röviden: jelentős politikai haszna lenne a kormány számára úgy, hogy nem kerül semmibe sem, ezen kívül segíti a magyar vállalkozások talpon maradását és a magyar családokat is.

Az Európai Unió csak 2024. január 1-jétől kötelezi a tagállamokat az éves szaldós elszámolású napelem rendszerekkel kapcsolatos áramszolgáltatói szerződés lehetőségének eltörlésére. Azonban a Magyar Kormány 2025 végéig engedélyezte a már a beadott csatlakozási engedélyek alapján a telepítések befejezését és az éves szaldós áramszolgáltatói szerződések kiadását.

Nincs ésszerű magyarázat arra, hogy miért szükséges a 2023. szeptember 7-i határidő, mert az semmilyen szempontból nem indokolt.

A napelemet telepítő vállalkozásoknál új lakossági megrendelőként jelenhetnének meg azok az ÖNERŐBŐL beruházni képes állampolgárok, akiknek 2023.12.31-ig – összhangban az EU-s előírásokkal – engedélyezi a Magyar Kormány az éves szaldós elszámolásra vonatkozó csatlakozási engedély beadását.

Kérjük a Magyar Kormányt, hogy teremtse meg a lehetőséget azoknak, akik még szeretnének ÖNERŐBŐL a kedvezményes éves szaldós csatlakozási engedély alapján napelemrendszert telepíteni! 

Követeléseink megalapozottságát a gazdasági élet szereplői visszaigazolták. A szakmai konferenciákon résztvevő szakemberek a jelenlegi szabályozást „szőnyeg alá való söprésnek” nevezték és egyöntetű véleményük szerint későn kezdte el a kormány a témával kapcsolatos társadalmi párbeszédet!

A NÉP nevében követeljük, hogy a nyílt levelünkben felvázolt változtatásokat vezessék be, ezzel teremtsék meg a fent említett társadalmi párbeszéd elindításához szükséges állampolgári bizalmat (mert mindnyájan tisztában vagyunk azzal, hogy a szabályozási környezet a jövőben folyamatos finomhangolásra szorul)!

Ezen szabályok kialakítása során vegyék figyelembe a napelem felhasználók, a gyártók, az áramszolgáltatók és áramkereskedők, valamint a szakmai képviseletek által javasolt szempontokat!

 

Napelem-felhasználók Érdekvédelmi Platformja /A NÉP/
www.anep.hu

https://www.facebook.com/groups/785361896666084